Thursday, 11 August 2011

RUMUSAN


Perkongsian Strategik

FOKUS  HARI INI
-MENELUSURI HURAIAN
-PENILAIAN
-PANDUAN
-TIP/KUNCI KERAMAT/ oleh-oleh

HURAIAN SUKATAN
1.Rumusan menghuraikan kemahiran :
-mengolah semula kandungan teks dengan
gaya sendiri tanpa mengubah maksud asal.
-teks yang dihasilkan hendaklah lebih
ringkas dan memperlihatkan kohesi dan
koheren dengan bahasa yang tepat dan
kemas

a) BAHAN
-Teks prosa daripada pelbagai sumber yang
meliputi pelbagai bidang

b) KEMAHIRAN YANG DIBERI TUMPUAN
-Mengenal pasti isi utama, isi sokongan
dan kesimpulan.
-Menyusun dan mengubah
semula idea dan fakta.
-Menyampaikan idea dan fakta dengan
tepat dan ringkas.
-Menggunakan bahasa yang segar,
persis/tepat /kena benar dan rapi.

PENILAIAN RUMUSAN BERASASKAN
-Ketepatan isi
-Kelancaran idea
-Penggunaan bahasa yang baik dan betul
-Pemerengganan

CARA MENILAI ISI
-ISI (10 markah)   fokus - IU, IS, K
KATEGORI
amat baik : 9 –10 markah ;tepat & lengkap
baik            :7 –8 markah ; salah satu kurang
sederhana: 5 –6 markah ; semua kurang/ salah tempat
lemah         : 3 –4 markah ; IS satu sahaja/kurang/tiada/samar
amat lemah  : 1 –2 markah ; salah/tiada

PANJANG RUMUSAN
*BERGANTUNG PADA TEKS
*TEKS RINGAN ATAU TEKS BERAT
*MESTI MENGIKUT KEHENDAK SOALAN
*LEBIH PERKATAAN-ADA RISIKO

KONSEP MENGAJAR
\TUGASAN MENCARI ATAU MENGENAL PASTI ISI UTAMA, BEBERAPA ISI
    SOKONGAN DAN KESIMPULAN.
\MENGOLAH SEMULA ISI DALAM TEKS  YANG BARU
\TEKS YANG TERHASIL MENJADI WACANA YANG UTUH DARI SEGI
    BAHASA DAN TAUTAN IDEA

PERENGGAN RUMUSAN
MESTI 3 PERENGGAN
-ISI UTAMA/TEMA
-ISI SAMPINGAN
-PENUTUP
PERINGATAN: LEBIH& KURANG  DARIPADA 3, PENOLAKAN  MARKAH

PEMARKAHAN
PENILAIAN  BERDASARKAN:
nISI
-TEPAT DAN LENGKAP
-JUMLAH ISI BERGANTUNG KEPADA TEKS
-BIASANYA 5 ATAU 6

ISI UTAMA
-ISI UTAMA –IALAH ISI YANG MENJADI FOKUS SOALAN/TEMA
-BIASANYA TERDAPAT DALAM PERENGGAN PERTAMA ATAU KEDUA
-TIDAK SEMESTINYA AYAT PERTAMA
-KADANG-KADANG DI TENGAH-TENGAH PERENGGANISI UTAMA
    CARA MENGENAL ISI UTAMA
-TIDAK ADA FORMULA
-BERGANTUNG KEPADA KECEKAPAN KEMAHIRAN MEMBACA
-MENGENAL PASTI FOKUS PERBINCANGAN/TEMA
-DI PERENGGAN PERTAMA PENTING
-KENAL 3 FRASA

ISI SAMPINGAN/SOKONGAN
-ISI YANG MENYOKONG ISI UTAMA
-JUMLAH –BIASANYA 4 HINGGA 7
-DAPAT DICARI DENGAN MENGESAN ISI UTAMA TERLEBIH DAHULU
-AMBIL FRASA PENTING YANG MENUJU TEMA
-JANGAN UBAH

CARA MENGENAL PASTI ISI SOKONGAN/SAMPINGAN
-DAYA PEMAHAMAN YANG TINGGI
-MENGENAL ISI UTAMA TERLEBIH DAHULU
-AMBIL KIRA PENANDA WACANA
-KENAL PASTI HURAIAN/CONTOH KESIMPULAN

KESIMPULAN
¯TERDAPAT PADA PERENGGAN TERAKHIR
¯SESUATU YANG DISIMPULKAN OLEH PENULIS/HARAPAN
¯TIDAK BOLEH MENGULAS
¯TIDAK BOLEH MENULIS KESIMPULAN SENDIRI

BAHASA
1.LANCAR
2.TIADA KESALAHAN
   I. STRUKTUR AYAT
  II. FRASA
 III. IMBUHAN
 IV. EJAAN
  V. KESINAMBUNGAN IDEA DALAM AYAT (WACANA KUKUH, KEMAS,                                                            DARI SEGI KOHEREN DAN KOHENSIF)

FAKTOR YANG DAPAT MEMPENGARUHI PEMAHAMAN BACAAN
-PENGUASAAN KOSA KATA
-PENGUASAAN TATABAHASA
-PENGUASAAN BUDAYA BAHASA MELAYU
-TUMPUAN PEMBACAAN
-KECEKAPAN MENGENALI PENANDA WACANA DALAM TEKS
-KECEKAPAN MENGENAL PASTI MAKSUD/RUJUKAN SESUATU KATA GANTI

KESALAHAN UMUM
TERLALU PANJANG
TERLALU PENDEK
DITULIS DALAM SATU ATAU MELEBIHI TIGA PERENGGAN
MELAPORKAN SESUATU YANG DITULIS OLEH PENULIS
ISI TERPESONG/SALAH/TIDAK TEPAT
MENGULAS/MENGINTERPRETASI/MENTAFSIR PENDAPAT PENULIS
SALIN/MEMETIK ISI YANG SALAH
MENULIS ISI DI TEMPAT YANG SALAH
AYAT TIDAK MEMPERLIHATKAN KOHEREN/KOHESI (TIDAK ADA UNSUR KESINAMBUNGAN)
BAHASA DAN PERSEMBAHAN AMAT LEMAH
ISI-ISI YANG DIKEMUKAKAN TIDAK LENGKAP ATAU SIPI
JUMLAH ISI SOKONGAN TIDAK MENCUKUPI
HURAIAN TERHADAP SESUATU ISI DITULIS DENGAN MELERET ATAU PANJANG LEBAR
TERLALU BANYAK CONTOH DIKEMUKAKAN
MENGARANG/MENGHASILKAN SATU TEKS BARU DENGAN MENGGUNAKAN IDEA SENDIRI
ISI YANG TERTULIS TIDAK TERSUSUN SEBAGAIMANA DALAM TEKS ASAL
TIDAK MEMAHAMI KONSEP SEBENAR MEMBUAT RUMUSAN

KEMAHIRAN MERUMUS
-MESTI MEMAHAMI KONSEP ‘RUMUSAN’
-BACA TEKS DENGAN TELITI
-BACA SEKURANG-KURANGNYA TIGA KALI
-BACA SEMULA SETIAP PERENGGAN
-KENAL PASTI KESIMPULAN DAN CATAT
-OLAH SEMULA ISI
-BOLEH GUNAKAN SEMULA AYAT, FRASA DAN PERKATAAN DALAM TEKS TETAPI HARUSLAH DENGAN PINDAAN YANG SESUAI
-PASTIKAN AYAT YANG DIBINA TEPAT MAKSUDNYA
-BIMBINGAN YANG BETUL IALAH LATIHAN YANG CUKUP

No comments:

Post a Comment